Av Joakim - 23 maj 2009 20:33

Dagarna rullar på och vi lika så, imorgon passerar vi halvvägs distansmässigt på vår väg genom Sverige.

Idag väntade en lite kortare etapp mellan Gävle och Bollnäs, 110 km, och eftersom vi kom hem sent igår skulle vi inte åka förrän kl 10:30. Jag tog dock beslutet att inte cykla idag och det för att jag efter gårdagen hade ganska ont i Piriformis eller ischiasnerven som den klämer på om den är stel. Jag har haft lite problem med det förr och passar jag mig inte slutar det med att jag får vila i flera dagar.

Nu njöt jag av naturen från minibussen och framme i Bollnäs väntade ett simpass, så det blev inte helvila idag. Skönt att rör på sig lite och mjuka upp kroppen, man stelnar till fort när man sitter still.

Nu ska jag vila och strecha så jag är redo för de 170km som väntar imorgon. Vi syns i den norra delen av landet! :-)

Av Joakim - 22 maj 2009 22:04

Vilken jävla skitdag det har varit idag. 230 km i inbjudan till touren blev 245 km vid mötet innan etappen som i verkligheten blev 270 km! Det hade väl varit helt ok om det inte regnat i princip hela dagen och dessutom varit kallt, det var knappt +10 i morse.

De första 4h av dagen gick det i ett mycket makligt tempo och det i kombination med kyla och regn gjorde att jag satt och skakade av köld på cykeln. Inte ens några regäla backar gjorde att jag fick upp värmen igen. Colting sa att jag var för dåligt klädd men med flossade benvärmare, flossade cykelbyxor med hänglsen, undertröja, flossade ärmvarmare, cykeltröja, 2 västar och 2 vindjackor + feta skoöverdrag så ansåg jag ha tillräckligt med kläder på. Jag var regält irriterad över att det gick så sakta och jag övervägde mycket allvarligt att kliva in i följebussen säkert 20 ggr under dagen.  Det gjorde jag inte och missade då inte den härliga sträcka med grusväg som var lerig och med knutnävestora stenar...jag hatade idrott lite idag...

Nu är jag och Sara på Scandic i Gävle och njuter av att vara torra, varma och mätta. Imorgon ska jag cykla igen...Sara åker hem.

En bild säger mer än tusen ord.

Av Joakim - 21 maj 2009 21:53

Idag hade vi en hyffsat lång etapp framför oss men det avskräckte inte oss för att åka till poolen och simma ett kort pass innan frukost. Björn och Jonas var mest seriösa medan vi andra simmade var för sig. Efter det var det raka vägen till frukostbuffén, vilken var den bästa hittils. Jag frossade i fruktsallad och yoghurt, nybakat bröd och nygräddade pannkakor! Välbehövligt eftersom förbränningen är "over the top" efter några dagar.

Dagens cykling bjöd på riktigt grymt väder, sol och lätt medvind i princip hela vägen. Av de 215 km avverkades 150 km på vätternrundans bana, fast andra hållet. Det rullade på mycket bra och fast det var en del uppför slutade dagen med ett snitt på 37 km/h!

När jag kom fram till Örebro fick jag skynda mig att duscha för att jag skulle få min nya cykel levererad till hotellet. Ett stort tack till Kjell Nilsson på Shimano Nordic för att han tog med den från Cyclecomponents. Den är grymt snygg och troligtvis väldigt snabb:-) Efter cykelleveransen skyndade jag till stationen för att möta Sara som tagit tåget ner för att vara med oss imorgon.

Det fotas mycket men som vanligt är inte jag en av dem som fotar. Det gör däremot Robert "Jojje" Karlsson och han fångade oss två i farten idag.

Av Joakim - 20 maj 2009 18:07

Dagens inlägg skriver jag från Scandic i centrala Jönköping, ett bra läge om man vill gå på stan men lite krångligt att cykla hit i all trafik. Dagens runda gick genom bla Moheda, Hagshult och Vaggeryd, mellan dess metropoler kryssade vi på små vägar i de småländska skogarna. Förutom det sedvanliga trampandet, drickandet och ätandet så såg vi rådjur, en älg och hamnade i ett grymt ösregn med inslag av hagel. Full action med andra ord ;-)

När vi kom fram till Jönköping så kände flera i gruppen att vi skulle köra uppför den berömda stigningen Klevaliden med 15% lutning som mest... eller värst beroende på vem man frågar. Såklart blev det tävling uppför och jag var först en bit framför Clas Björling. Han körde dock på en tempocykel och gör det väl lite svårare och sen var inte Björn Andersson med, då hade han varit först.

Nu ska jag gå till kvällens middagsbuffé... mums :-)

Av Joakim - 19 maj 2009 19:40

En ny dag och ett nytt hotell. Packa, bära väskor, bära väskor igen och packa upp...och mellan det lite träning och mat. Med dålig fantasi skulle jag nog redan nu kunna sammanfatta lägret med den meningen fast vi bara är två dagar in på vår resa.

Till dagen. Som bekant vaknade jag i Karlshamn och dagen började med ett 45min långt löppass på strax under 10km. Jag, Clas Björling, Björn Andersson och amerikanen i vårt gäng, John, sprang ihop och passade på att kolla in stan. Efter det var det dags för frukost och på min kusin Cecilias begäran så följer här menyn, dock inte i ordningen den intogs.

1 glas nyponsoppa.

1 kopp kaffe.

1 kopp té.

3 bullar, 2 med apelsinmarmelad och 1 med färskost.

Några bitar sill, kanske 8st.

Lite grönsaker.

2 löskokta ägg med lite Kalles till.

1 bit kanellängd.

När denna kungliga måltid var intagen så var det dags att göra sig klar för dagens cykling. Turen gick till Växjö och precis som igår på mycket natursköna vägar. Gula rapsfält byttes mot grön tät skog. De tänkta 90km blev 105km och tog 3:05h att cykla, lugnt och fint. Väl framme i Växjö väntade två bokade banor i simhallen och där simmade jag strax under 3000m ihop med Colting och Björling. En skön avslutning, eftersom det är uppmjukande att simma.

Efter två dagar känner jag mig faktiskt riktigt pigg men tänker ändå spendera all tid fram till frukost i sängen.

Av Joakim - 18 maj 2009 21:37

Idag började vår långa resa genom Sverige. Efter en god hotellfrukost och lite vila var det dags att ta på sig löpkläderna för att springa 15km från Trelleborg ner till Smygehuk som är sveriges sydilgaste spets. Löpturen började i ett mycket lungt tempo för att avslutas lite snabbare, total löptid blev 70 min.

Efter löpturen bytte vi om till cykelkläder för att i strålande försommarväder ge oss iväg på vad vi trodde skulle vara en tur på 160 km till Karlshamn.

Efter ett antal felkörningar som enligt Colting var GPS:ens fel så kom vi iaf. fram till Brösarps backar där vi gjorde ett stopp för att fylla på vatten. Det var en liten missräkning eftersom vi bestämt träff med vår följebil i Åhus, vilket bara ligger 18km från det ställe vi stannade på. I Åhus blev det ett stopp till men det verkade välkommet då ingen protesterade. Efter Åhus svängde vi av mot Trolle Ljungby,på  en mycket fin väg, och då började det märkas att folk började bli trötta. Det blev färre och färre som hjälpte till att dra men det spelar inte så stor roll eftersom då får ju de som är pigga köra på och blir till slut trötta och så kan alla hjälpas åt igen.

Klockan 17:30 rullade vi in på parkeringen till Scandic Hotell i Karlshamn och då visade cykeldatorn på 189 km och 5:25h i effektiv cykeltid. Det ger en sammanlagd träningstid på 6:35h så jag får väl kompa ut det sista eftersom jag är här på arbetstid :-)

Nu ska jag sova så jag är utvilad inför etappen imorgon. Stay tuned for more action...

En bild från dagen.

Av Joakim - 17 maj 2009 13:29

Sitter på tåget ner till Trelleborg för att möta upp gänget som ska ta sig an utmaningen att cykla genom hela Sverige i form av Tour of Sweden (www.tosweden.se). Detta ambulerande träningsläger börjar i morgon och slutar för min del i Luleå den 28/5 för jag måste flyga ner till Stockholm och jobba på Karlbergs dag 30/5. Under de dagarna ska jag ha hunnit med ca 160 mil cykel + ett antal löp och simpass på "fritiden".

Såhär ser rutten ut för min del:

18/5 Trelleborg - Karlshamn: 160 km

25/5 Sundsvall - Umeå: 280 km

27/5 Umeå - Skellefteå: 140 km

28/5 Skellefteå - Luleå:  130 km

Vi bor på Scandichotell varje kväll och de har trådlösa nätverk så jag kommer att skriva något om varje etapp här på bloggen.

Vi syns i Karlshamn!

Av Joakim - 16 maj 2009 12:49

När jag vakande i morse var jag inte särskilt sugen på att springa 30km eftersom jag hade rätt ont i benen efter all löpning jag gjort innan i veckan. Men när jag tittade ut och såg vilket väder det var ökade motivationen regält, strålande försommar och det blev årets första pass i shorts och linne (i sverige).

Själva passet gick runt Edsviken som är viken som går in vid Danderyd på ena sidan och Bergshamra på andra. Det går att springa längs vattnet i princip hela vägen och det är en mycket naturskön runda, det går omväxlande på grus, stig och asfalt. Man springer även igenom Ulriksdals slottspark där det finns ett riktigt fint café där man kan fylla vatten eller ta en fika om man väggat totalt. Min löparkompis som ska springa Stockholm marathon om två veckor tog en fuskvila och gick på toa, självklart sprang jag på stället under tiden :-) Passet blev 28.5km med makliga 5 min/km i snittfart.

En bild på Ulriksdals slott.