Av Joakim - 1 juni 2009 11:04

Efter att ha varit på läger i sex veckor sedan början av April är jag nu tillbaka i Falun där jag kommer att vara resten av sommaren. Borträknat tävlingarna då.

I lördags var jag och kollade på sprinttävlingen som arrangerades på Lugnet här i Falun. Det var junior-EM uttagning så de flesta från triathlongymnasiet var dessutom körde Jonas Djurback och Erik Strand så jag såg fram mot ett roligt lopp. Förutom duktiga deltagare var det på mycket länge en cykelbana som det gick att göra någon skillnad på under ett draftinglopp, man körde nämligen två varv över Högbo, toppen på berget där hoppbackarna står.

Djurback var upp ca en minut efter juniorerna som simmar grymt bra men det hjälpte inte för han gick ikapp och stötte av dem under cyklingen. Under löpningen kom Johan Sandberg ikapp Djurback för att bli slagen i spurten, Jonas är snabb.

Igår sprang jag 1:45h men det var nog lite för mycket efter all träning jag precis gjort. Var helt slut när jag kom hem och däckade i soffan utan dusch i 2.5 timmar. Ändå var jag trött resten av dagen så veckan som kommer får bli riktigt lugn.

På riktigt lugna veckor behöver man bra musik och för er som inte hört Green Days nya platta så har ni missat något. 21st century breakdown är en konceptskiva, dvs alla låtar bildar en historia, och kanske det bästa de gjort. Dessutom är den producerad av Butch Vig som arbetat med bla Nirvana och Smashing Pumpkins.

Här är den första singeln:

Green Day - Know your enemyUploaded by xXmatdu87Xx. - Regardez la dernière sélection musicale.
Av Joakim - 29 maj 2009 15:47

En av deltagarna på tour of sweden är norrmannen Jan Hugo, en ytterst positiv och glad person. Men som alla vet har även sådana personer dåliga dagar men få spelar in såna tankar och lägger ut på nätet. En sak som gör filmen extra rolig är att Jan Hugo under sen presentation första kvällen avslutade med orden: " I love Colting Camps!"

Första filmen under inlägget 69 mil more to go.

Av Joakim - 28 maj 2009 15:55

Idag var dagen då jag aldrig varit längre norr ut i detta avlånga land, dock inte med mycket för jag har varit i Arvidsjaur. Lite synd att jag inte kan följa med på de sista etapperna men jag ska tillbaka till Stockholm och jobba. På lördag är det Karlbergs Dag då massor av förband i Försvarsmakten är där och visar upp sig. Jag ska tillsammans med de övriga i FM Elit, bla Oscar Svärd, vara på plats för att prata om idrott i Försvarsmakten. Så är ni i Stockholm är det bara att kika förbi om ni har tid, det kommer att vara mycket att se. Inte bara en sliten triathlet :-)

Dagens etapp til Luleå blev förhållandevis händelserik. Det blåste hård vind från sidan och det gjorde att gruppen splittrades i småbitar redan efter 15km när vi kom ut på E4:an. Otroligt drygt att köra på den vägen men om man inte ska åka jättemycket längre så var det som gällde. Jag kände mig otroligt stark och låg med min amerikanska rumskompis på hjul och bombade på i mellan 35 - 45 km/h i över 30 minuter. Det känns rätt gött att kunna ligga i 40km/h på platten med en linjehoj när det är motvind. Efter 100km kom vi till Piteå där vi hade blivit inbjudna på fika hos Jonas Coltings kusiner vilket var roligt. Inte lika roligt var det när jag gjorde ett klantigt nybörjamisstag och välte på cykeln i en korsning med fötterna i pedalerna och landade på höften, det gjorde jävligt ont och jag blev illamående av smärtan. Som tur var det bara 5min cykling till fikat men det fick bli det sista för den här touren, det var följebil som gällde efter stoppet.

När jag och Patrik, som kör följebilen, var halvägs till Luleå såg vi Robert Achberg som går Ystad - Haparanda tillsammans med Gert Fylking. De startade 12 mars, det måste vara sjukt tråkigt vid det här laget.

Nu ska jag packa ihop alla saker och sen är det dags för den sista middagsbuffén på ett tag. I helgen blir det vila och nästa vecka börjar tävlingarna. Rapporter kommer givetvis här.

Av Joakim - 27 maj 2009 20:05

Idag hade vi en ganska kort etapp framför oss, 137km till Skellefteå, så vi startade inte förrän kl 10:30. Det var skönt för då kunde jag äta en lång frukost i lugn och ro utan att behöva kliva upp i ottan. En glad överraskning på frukosten var att de hade våfflor och jag åt fyra stycken med grädde och jordgubbsylt, riktigt gott.

Vi har haft riktigt bra väder under touren om man räknar bort fredagen men idag såg det mindre bra ut. Det regnade ca 30min innan start men som tur var så kom det inte mer under turen, vi blev ändå blöta eftersom vägen var så blöt. Humöret i gruppen var ändå riktigt bra och det berodde nog på att vi hade bra medvind nästan hela tiden, ibland svängde vägen så det blev motvind men det blev en riktigt snabb etapp. 137 km på under fyra timmar och då med rullande ut ur Umeå och in i Skellefteå med rondeller och rödljus. När vi kom fram blev det en kort vila och sedan bar det av till simhallen där jag, Jonas Colting, Björn Andersson och Clas Björling körde ett bra pass som slutade på 3000m.

För de som är intresserade så var huvudserien 3x800m fördelat på 200m arm start 3min, 2x100 medley start 1:50min, 4x50 progressivt 1-4 start 55sek och 8x25m varannan lugn / max start 35sek.

Nu ska jag kolla på Champions League-finalen och äta lite godis, man behöver ju fylla på kolhydratdepåerna när man tränar mycket ;-)

Av Joakim - 26 maj 2009 22:17

Den senaste veckan har jag testat på hur det är att köra ett etapplopp på cykel, iaf i den mening att cykla varje dag. Så när det idag var en cykelfri dag och vi dessutom slapp packa för att åka till ett nytt hotell fick jag lite välbehövlig mental vila.

Sov till nio och åt en lång frukost för kunna springa innan simningen men när Colting kom ner hade han bestämt sig för att flytta tillbaka simningen 1.5h och det innebar att det inte blev någon löpning då. På eftermiddagen började det regna så jag hoppade över löpturen och spenderade en stund med MP3-spelaren i sängen. Lyssnade på den nya skivan med Kings of Leon, riktigt bra rock! Efter det var det dags för middag och istället för buffé på hotellet som varit standard under touren så hade Pasi bokat bord på en mongolisk buffé på stan. Alla har börjat känna varandra lite bättre nu och det märks på att ribban ligger lite lägre på skämten än de första dagarna, god mat och många skratt blev det.

Imorgon bär det av mot Skellefteå kl 10:30, skönt att kunna ta det lite lugnt på morgonen. Min amerikanska rumskompis John sover redan och det börjar väl bli dags för det för min det också. God natt.

Umeå, en pollenallergikers mardröm!

Av Joakim - 25 maj 2009 22:50

Så var det måndag igen men istället för som de flesta andra gå till kontoret så vaknade jag upp i Sundsvall och till ännu en etapp av Tour of Sweden. Efter en snabb koll i träningsdagboken så kunde jag sammanfatta förra veckan med ett ord, mycket. Det blev totalt 38h träning varav ca 115 mil cykel...

Dagens etapp skulle bli den längsta med sina 280km men jag var tveksam att jag skulle kunna cykla hela sträckan med tanke på hur min piriformis mått efter fredagens regnetapp. Redan efter ca 1h började jag känna av muskeln så jag bestämde mig för att kliva av men var tvungen att cykla 120km för att komma dit bussen väntade på oss. Det är inte så illa att jag anser mig skadad men om jag kört på utan att lyssna på kroppen skulle det nog bli så och då vilar jag hellre. Finns ingen prestige för mig att köra allt, touren är träning för att kunna prestera på tävling.

Alla hotell vi bott på har det fungerat bra med cyklarna förutom igår. När jag kom ner till min cykle i morse hade någon flyttat runt alla cyklar för att städa rummet de stod i och jag upptäckte att mina carbonflaskställ var trasiga plus en lackskada på ramen, detta i ett rum som varit låst och larmat. När jag något irriterad påpekade detta för personalen var det självklart ingen som ens varit i närheten av våra cyklar. Nä, den flög förmodligen till andra sidan rummet och krockade med en taklampa på vägen och gick sönder av det. Chefen "skulle utreda saken" men jag blir extremt förvånad om det händer något mer än att de är ledsna att "någon" och då ingen i personalen sabbat flaskställ för 1000 spänn.

Imorgon är det cykelfri dag, då ska jag springa 90min och sen fika resten av dagen här i björkarnas stad.

Av Joakim - 24 maj 2009 20:08

De ytterst fantasifulla rubrikerna fortsätter, fast de återspeglar ju ganska väl variationen på den vi gör. Samma sak varje dag fast lite annorlunda.

Idag cyklade vi mellan Bollnäs och Sundsvall, 165 km på små slingrande vägar i ett mycket naturskönt landskap. Vi hade lätt medvind stora sträckor och solen sken, en riktig höjdardag med andra ord. när vi kom fram till hotellet blev det ett snabbt ombyte för att sen åka iväg och äta middag hemma hos några Jonas träffat för några veckor sedan på Lidingö Ultra. De bjöd in oss på middag när Jonas ringde och frågade om lite tips på cykelvägar i området. När vi kom fram hade de dukat upp ett stort bord med massor av god mat och en kall öl :-) Dessutom erbjöd de oss att få tvätta våra cykelkläder. Ett stort tack till Klas och Sara för deras gästfrihet!

Efter en jäkligt rolig kväll sitter jag nu på hotellrummet och laddar inför kungaetappen som är imorgon. Sundsvall - Umeå, 280 km närmsta vägen men det har vi ju aldrig lyckats med hittils så jag räknar med 300 km. Undrar hur många som kört en Vätternrunda som träning?

En bild från dagen och en från kvällen kvällen. Jag och Marco leder gänget uppför en backe samt jag slappandes  i en hängmatta med en öl:

Av Joakim - 23 maj 2009 22:29

Det tas en del bilder här under touren men de som tas under dagen får jag dagen efter och lägger då in dem i inläggen. Så det är alltså en dags fördröjning på bilderna.